5 gode lesetips fra læreren til elevene

1 september 2020

Ble det lite lesing på barna i sommer? Ingen grunn til bekymring! Her er lærerens beste råd til hvordan unge lesere kan få et leseløft i høst.

Forskning viser at det er viktig at barn som er i leseopplæring ikke tar helt fri fra lesingen i de to månedene de har sommerferie, fordi de da kan risikere å bli satt tilbake og komme på etterskudd i forhold til sine medelever. Den gode nyheten er at det heldigvis er mulig å fylle noen av lesehullene hvis du følger disse rådene.

Her er lærerens råd til hvordan dere sammen kan kickstarte lesehøsten:

Bygg videre på nye interesser
Kanskje har dere i løpet av sommeren oppdaget noen temaer og interesse-områder som barna virkelig liker og ønsker å vite mer om? Det er en ypperlig anledning til å finne lesestoff som kan gjøre det gøy med litt ekstra lesing. Har dere vært en tur i Tønsberg og sett vikingskipene der, så vil kanskje barna bli mer kjent med vikingene gjennom bøker. Har dere besøkt Astrid Lindgrens Värld i Småland, vil det garantert friste med en ny runde med hennes bøker.

Er du lærer og ønsker å teste Pickatale? Klikk her

Start med lydbok
For å gjøre overgangen fra ferie til hverdag litt mykere, kan det være fint for barna å begynne med lydbøker først. I Pickatale er det også en lydbokstøtte som gjør at ordene vises for barnet etter hvert som de leses. Det gir barnet hjelp med uttalen og de får øvd seg på ord de sliter med.

Skrive til lesing
Når vi lærer å lese og skrive, ser vi at de to kunnskapene også forsterker hverandre. Du leser deg til skriving, og skriver deg til å lese. Kanskje kan du sende et postkort eller en mail til besteforeldre i høst?
– Barn leser mens de skriver, og de må tenke på formuleringer, tegnsetting, avsnitt osv. Det utvikler også lesingen, sier kontaktlærer Brede Andersen ved Vinderen skole.

Brede Andersen er kontaktlærer ved Vinderen skole.

Fortelle for andre
Barn er ofte veldig opptatt av å fortelle om steder de har vært på, eller ting de har opplevd for eksempel i en ferie.
– Jeg pleier å la dem skrive om det, ikke fortelle. For da kan jeg heller legge det frem for resten av klassen, og spørre riktige spørsmål. Faren i dag er at noen føler at de ikke har «gjort nok» i ferien. Men da kan jeg framsnakke deres ferieopplevelse, forklarer læreren.

Les høyt sammen
Dette er ett av de viktigste rådene, uansett når det er på året. Snakk gjerne sammen om det dere leser. Da trener barna formuleringsevnen, og de lærer seg til å merke seg det som skjer i fortellingen. I Pickatale kan barnet selv velge å høre uttalen på ord de synes er vanskelige, rett og slett ved å trykke på ordet og få det opplest.

Vil du lese mer om Pickatale skole? Klikk her